Президент України Володимир Зеленський і Премʼєр-міністр Канади Джастін Трюдо підписали оновлену Угоду про вільну торгівлю між двома країнами. Цей документ замінить існуючу Угоду, яка діяла з 2017 року.
Також в рамках цього документу Україна і Канада уклали Угоду з цифрової торгівлі, яка стала для нашої країни другою після відповідної Угоди з Великою Британією.
«Ця Угода переводить торговельні відносини двох країн у новий вимір, адже при підготовці документу ми застосували новий ліберальний метод в сфері послуг – дозволено все, що не заборонено. Тобто Угода не регулює, що дозволено, а навпаки - ретельно виписує винятки із повної свободи надання послуг. Це має сприяти максимальному розвитку торгівлі послугами між Україною та Канадою. В розділі, який стосується торгівлі товарами, містяться нові правила походження, які дозволяють використовувати частини або інгредієнти з ЄС, Британії, Ізраїлю для товарів, які експортуються до Канади без мит. Це розширить залучення українських виробників до глобальних ланцюгів постачання», - пояснила Перший віце-прем'єр-міністр України – Міністр економіки України Юлія Свириденко.
«Таким чином Україна підтверджує, що наша економіка будується на таких самих засадах поваги до працівників і довкілля, як і в Канаді. Це перша Угода, яка засвідчує, що Україна поділяє торговий порядок денний Канади, США, ЄС, Японії та інших наших партнерів. Її текст побудовано на стандартах Угоди про вільну торгівлю Канади, США та Мексики і Угоди про Транстихоокеанське партнерство, до якої Україна готується приєднатися. Таким чином Україна долучається до загального тренду наших союзників, якій називається friendshoring – розвиток торгівлі з країнами, які поділяють принципи економічної політики. Фактично це сучасний торговий та юридично обов’язковий економічний пакт з партнерами, які підтримують нашу безпеку. В умовах геоекономічної конкуренції такі угоди підкреслюють, які спільні цінності будуть захищені безпековими гарантіями наших партнерів», - пояснила Юлія Свириденко.
Також укладена Угода має стати кроком до активної підготовки до майбутнього економічного розвитку деокупованого Криму і ролі кримських татар в цьому. Адже в ній йде мова по посилення ролі корінних народів в економіці і міжнародній торгівлі.
Кабінет Міністрів України прийняв зміни до Постанови від 27 грудня 2022 р. № 1466 "Про затвердження переліків товарів, експорт та імпорт яких підлягає ліцензуванню, та квот на 2023 рік" постановою від 19 вересня 2023 р. № 1020 "Про здійснення верифікації та погодження експорту окремих сільськогосподарських товарів до Республіки Болгарія, Румунії, Словацької Республіки, Угорщини та Республіки Польща".
Згідно з офіційною інформацією Європейського Союзу (через систему нотифікації хвороб тварин - ADIS) та Всесвітньої організації охорони здоров’я тварин (WOAH) на території Королівства Швеція зареєстровані випадки захворювання на африканську чуму свиней (АЧС).
Відповідно до статті 96 Закону України «Про ветеринарну медицину», статті 53 Закону України «Про державний контроль за дотриманням законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров’я та благополуччя тварин», наказу Міністерства аграрної політики та продовольства України від 16.11.2018 № 553 «Про затвердження Вимог щодо ввезення (пересилання) на митну територію України живих тварин та їхнього репродуктивного матеріалу, харчових продуктів тваринного походження, кормів, сіна, соломи, а також побічних продуктів тваринного походження та продуктів їх оброблення, переробки» (далі — Вимоги), зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 04.04.2019 за №346/33317, з урахуванням рекомендацій, викладених у Главі 15.1 Кодексу здоров’я наземних тварин WOAH, з метою запобігання занесенню на територію України збудника вказаної хвороби Головний державний ветеринарний інспектор України заборонив ввезення до України з Королівства Швеція тварин, що належать до родин свиневих (Suidae), таясових (Tayassuidae) та тапірових (Tapiridae), генетичного матеріалу, продуктів від них (за винятком продуктів, що пройшли обробку відповідно до Вимог).
Відповідно до статті 96 Закону України «Про ветеринарну медицину», статті 53 Закону України «Про державний контроль за дотриманням законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров’я та благополуччя тварин», наказу Міністерства аграрної політики та продовольства України від 16.11.2018 № 553 «Про затвердження Вимог щодо ввезення (пересилання) на митну територію України живих тварин та їхнього репродуктивного матеріалу, харчових продуктів тваринного походження, кормів, сіна, соломи, а також побічних продуктів тваринного походження та продуктів їх оброблення, переробки», зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 04.04.2019 за №346/33317, та з урахуванням офіційної інформації наданої компетентним органом Республіки Австрія та рекомендацій, викладених у Главі 10.9 Кодексу здоров’я наземних тварин Всесвітньої організації охорони здоров’я тварин (WOAH), Головний державний ветеринарний інспектор України повідомив, що потрібно вважати таким, що втратило чинність, розпорядження від 06.07.2023 № 25.
На саміті ініціативи Трьох морів у Бухаресті 6 вересня 2023 року Україна стала асоційованою державою-учасницею «Тримор’я». За словами Першого віце-прем’єр-міністра України – Міністра економіки України Юлії Свириденко, це означає, що наша країна отримала доступ до всіх інструментів, які напрацьовані в рамках ініціативи.
«У перший день саміту дискусія концентрувалася передовсім на питанні України. Для наших партнерів війна, яку розпочала росія, стала приводом задуматися про необхідність зміни світових підходів - модернізацію інфраструктури, транспортних систем, забезпечення продовольством, залучення інвестицій у енергетику та інші стратегічні сектори, аби повністю позбутися російської нафти і газу. Партнери закликали нас долучитися до перебудови архітектури регіону, яка є вимогою часу через російську агресію», - зазначила Юлія Свириденко.
Також і для України, і для країн, які є членами чи асоційованими членами ініціативи Трьох морів, ключовим напрямком спрямування зусиль є розвиток логістики та торгівлі в регіоні. Як підкреслила Перший віце-прем’єр-міністр України – Міністр економіки України, держави, що беруть участь у цій ініціативі, розвивають транспортні спроможності для полегшення експорту з України. А тому, попри війну та регулярні обстріли, торгівля в Дунаї і торговельні шляхи, які йдуть у порти Румунії, Болгарії, Хорватії і Греції швидко розвивається.
«З перемогою і відновленням повної свободи навігації у Чорному морі, ми побачимо нову реальність торгівлі в регіоні Ініціативи Трьох Морів - вільну і ефективну, завдяки розвиненій інфраструктурі», - зазначила Юлія Свириденко.
Також Перший віце-прем’єр-міністр України – Міністр економіки України звернула увагу на необхідність вирішення проблем, наявних у торговельних відносинах між країнами. Передусім, йдеться про зняття бар’єрів у торгівлі та відновлення експорту українського зерна та інших культур. Ця тема була частиною і виступу Президента України Володимира Зеленського, і зустрічей Першого віце-прем’єр-міністра на полях саміту.
Довідково
Тримор'я, Балто-Адріато-Чорноморська ініціатива або Ініціатива трьох морів (ІТМ) - це геополітичний, економічний та інфраструктурний союз до якого входять 12 країн Центральної та Східної Європи. Сукупна територія держав цього об'єднання має вихід до трьох морів: Балтійського, Адріатичного та Чорного (звідси й назва союзу). Співпрацю у такому форматі вперше було організовано у серпні 2016 року на саміті у хорватському Дубровнику.
Ініціатива трьох морів покликана розвивати економіку та посилювати співпрацю між регіонами Центральної та Східної Європи. З моменту створення у 2016 році це об'єднання держав регулярно проводить саміти й бізнес-форуми. Основні напрямки співпраці країн ІТМ були затверджені під час саміту в Бухаресті 2018 року - це транспортна, енергетична та цифрова галузі економіки. До головних інфраструктурних проєктів країн Тримор'я відносяться:
- шосе Via Carpathia, що сполучає Клайпеду в Литві з Салоніками в Греції;
- Балтико-адріатичний залізничний коридор;
- інфраструктура для зрідженого природного газу, включаючи морські термінали у Польщі та Хорватії;
- автомагістраль Via Baltica, яка з'єднає Прагу й Гельсінкі через Польщу, Литву, Латвію та Естонію;
- залізничний коридор Rail Baltica;
- вантажний коридор Amber Rail.
