Огляд, статті
Як змінився український експорт товарів за 10 місяців 2025 року

У січні–жовтні 2025 року український експорт скоротився, порівняно з аналогічним періодом минулого року, тоді як імпорт продовжив зростати, що призвело до поглиблення дефіциту зовнішньої торгівлі. Структура експорту змінилася: зменшилася частка зернових, насіння олійних культур, руди та цукру, а зросла — олії, деревини, електроенергії, електричного обладнання та м’ясної продукції. Детальніше про експортні зміни у за 9 місяців 2025 року читайте за посиланням.

За десять місяців 2025 року експорт товарів з України становив 33,23 млрд дол. США, що на 1,36 млрд дол. США менше, ніж за аналогічний період 2024 року. У відсотковому вираженні це означає скорочення експорту на 3,9%. У той же час імпорт продовжив зростати: за цей період він досяг 67,73 млрд дол. США, що на 10,37 млрд дол. США більше, ніж роком раніше, або на 18,1%.

Як наслідок, негативне сальдо торгівлі значно збільшилося до -34,51 млрд дол. США, тоді як за аналогічний період минулого року воно становило -22,77 млрд дол. США. Це означає збільшення дефіциту більш, ніж удвічі — на 51,5%. Ще один індикатор, який демонструє погіршення торговельного балансу, — коефіцієнт покриття імпорту експортом. За десять місяців 2025 року він становив лише 49,1%, тоді як роком раніше — 60,3%.

Найбільша втрата частки

Найбільше скорочення серед основних експортних груп відбулося у зернових культурах (група УКТЗЕД 10). Частка зернових у загальному експорті знизилася з 22,7% до 18%, а обсяг експорту скоротився з 7,86 млрд дол. США до 5,99 млрд дол. США, тобто на 1,87 млрд дол. США. Основне падіння зумовлене зменшенням експорту кукурудзи та пшениці. Експорт кукурудзи зменшився з 4,02 млрд дол. США до 3,04 млрд дол. США, а її частка в загальному експорті — з 11,6% до 9,2%. Поставки пшениці скоротилися з 3,29 млрд дол. США до 2,62 млрд дол. США, а частка — з 9,5% до 7,9%.

Суттєве скорочення відбулося також в експорті насіння і плодів олійних рослин (група УКТЗЕД 12). Частка цієї групи у загальному експорті зменшилася з 7,9% до 5,8%, а обсяг експорту скоротився з 2,74 млрд дол. США до 1,93 млрд дол. США, тобто на 817,54 млн дол. США. Основне падіння пояснюється різким зменшенням експорту насіння ріпаку: за 10 місяців 2024 року його поставки становили 1,57 млрд дол. США і формували 4,5% загального експорту, тоді як за 10 місяців 2025 року обсяг знизився до 0,72 млрд дол. США, а частка — до 2,2%.

Скорочення відбулося і в групі руди, шлак і зола (група УКТЗЕД 26). Частка впала з 6,93% до 6,14%. Обсяг експорту становив 2,04 млрд дол. США, що на 356,83 млн дол. США менше, ніж торік. Зменшення відбулося переважно за рахунок експорту руди та залізних концентратів: за 10 місяців 2024 року його обсяг складав 2,34 млрд дол. США, або 6,8% від загального експорту, а за 10 місяців 2025 року обсяг знизився до 2 млрд дол. США, частка — до 6%.

Менш значне, але відчутне, зниження спостерігається у групі цукру та кондитерських виробів (група УКТЗЕД 17). Частка зменшилася з 1,5% до 1,1%. Обсяг експорту становив 378,52 млн дол. США, що на 126,06 млн дол. США менше, ніж у попередньому періоді. Найбільший спад стався через скорочення експорту цукру: за 10 місяців 2024 року його обсяг складав 317,54 млн дол. США, або 0,9% від загального експорту, а за 10 місяців 2025 року обсяг знизився до 171,16 млн дол. США, частка — до 0,5%.

Помірне падіння зафіксовано також у групі їстівних плодів і горіхів (група УКТЗЕД 08). Частка знизилася з 0,87% до 0,73%. Обсяг експорту становив 241,84 млн дол. США, що на 57,95 млн дол. США менше, порівняно з минулим роком. Найбільший спад припав на експорт горіхів волоських без шкаралупи: за 10 місяців 2024 року їх поставки становили 61,23 млн дол. США, або 0,2% від загального експорту, а за 10 місяців 2025 року обсяг скоротився до 2,92 млн дол. США, частка —  до 0,01%.

Збільшення частки

Серед товарних груп українського експорту найбільш помітне зростання спостерігається у групі жирів та олій (група УКТЗЕД 15). Обсяг експорту збільшився з 4,69 млрд дол. США до 5,07 млрд дол. США, а частка у загальному експорті піднялася з 13,6% до 15,3%. Збільшення у цій групі частково пояснюється ростом експорту сирої соєвої олії. Її поставки за 10 місяців 2024 року становили 227,44 млн дол. США, або близько 0,7% від загального експорту, а за 10 місяців 2025 року обсяг зріс до 476,49 млн дол. США, що відповідає частці 1,4%.

Експорт групи деревина і вироби з деревини (група УКТЗЕД 44) зріс з 1,24 млрд дол. США до 1,44 млрд дол. США, а частка піднялася з 3,6% до 4,3%, приріст склав 202,13 млн дол. США. Зростання експорту цієї групи частково забезпечили лісоматеріали. Їх поставки за 10 місяців 2024 року становили 342,19 млн дол. США, або близько 1,0% від загального експорту, а за 10 місяців 2025 року обсяг зріс до 360,00 млн дол. США, що відповідає частці 1,1%.

У групі палива мінеральні, нафта і воски мінеральні (група УКТЗЕД 27) обсяг експорту зріс з 158,28 млн дол. США до 377,05 млн дол. США, частка підвищилася з 0,5% до 1,1%, приріст — 218,77 млн дол. США. З помітним зростанням експорту виділяється електроенергія, яка стала основним драйвером збільшення поставок у цій групі. За 10 місяців 2024 року її експорт складав 58,56 млн дол. США, або близько 0,2% від загального експорту, а за 10 місяців 2025 року обсяг зріс до 255,26 млн дол. США, що відповідає частці 0,8%.

Експорт електричних машин та обладнання (група УКТЗЕД 85) збільшився з 1,91 млрд дол. США до 2,06 млрд дол. США, а частка у структурі експорту піднялася з 5,5% до 6,2%, приріст склав 147,02 млн дол. США. Суттєве зростання спостерігалося за рахунок комплектів проводів для моторних транспортних засобів та інших транспортних засобів. Їх експорт за 10 місяців 2024 року складав 902,43 млн дол. США, або близько 2,6% від загального експорту, а за 10 місяців 2025 року обсяг зріс до 1000,95 млн дол. США, що відповідає частці 3,0%.

Серед продуктів аграрного сегменту експорт групи м’яса та їстівних субпродуктів (група УКТЗЕД 02) зріс з 864,15 млн дол. США до 986,74 млн дол. США, а частка підвищилася з 2,5% до 3,0%, що відповідає приросту на 122,59 млн дол. США. Помітне зростання забезпечили м’ясо та їстівні субпродукти свійської птиці. За 10 місяців 2024 року їх експорт складав 790,84 млн дол. США, або близько 2,3% від загального експорту, а за 10 місяців 2025 року обсяг зріс до 909,43 млн дол. США, що відповідає частці 2,7%.

Огляд фокусних галузей

Металургія

Протягом 10 місяців 2025 року експорт галузі склав 3,87 млрд дол. США, що на 67,45 млн дол. США перевищує показник аналогічного періоду минулого року. Частка галузі у загальному експорті зросла до 11,7%.

Зростання зафіксовано в:

  • Чавун переробний та чавун дзеркальний — експорт зріс з 374,28 млн до 618,55 млн дол. США.

  • Інші прутки з заліза або нелегованої сталі — обсяг експорту збільшився з 77,78 млн до 169,32 млн дол. США.

Зниження зафіксовано в:

  • Напівфабрикати з заліза або нелегованої сталі — експорт знизився з 827,72 млн до 512,96 млн дол. США.

Готові харчові продукти

За 10 місяців 2025 року експорт готових харчових продуктів склав 3,15 млрд дол. США, що на 121,22 млн дол. США більше, ніж у попередньому періоді. Частка галузі у загальному обсязі експорту піднялася до 9,5%.

Зростання зафіксовано в:

  • Макуха соєва — експорт збільшився з 230,35 млн дол. США до 417,61 млн дол. США.

  • Хлібобулочні та борошняні кондитерські вироби — обсяг поставок зріс з 217,16 млн дол. США до 304,02 млн дол. США.

  • Шоколад та інші готові харчові продукти з вмістом какао — експорт зріс з 203,48 млн дол. США до 271,92 млн дол. США.

Зниження зафіксовано в:

  • Цукор з цукрової тростини — поставки знизилися з 317,54 млн дол. США до 171,16 млн дол. США.

  • Соки — експорт скоротився з 194,69 млн дол. США до 157,25 млн дол. США. 

Машинобудування

Експорт за 10 місяців 2025 року склав 3,12 млрд дол. США, що на 217,52 млн дол. США більше, ніж у попередньому періоді. Частка галузі у загальному експорті піднялася до 9,4%.

Зростання зафіксовано в:

  • Ізольовані проводи та кабелі — обсяг експорту зріс з обсяг експорту зріс з 1,09 млрд дол. США до 1,20 млрд дол. США.

  • Телефонні апарати та апаратура зв’язку — обсяг експорту збільшився з 72,90 млн дол. США до 100,65 млн дол. США.

  • Несамохідні вагони для перевезення вантажів — обсяг зріс з 17,42 млн дол. США до 42,29 млн дол. США.

Зниження зафіксовано в:

  • Судна різного призначення — обсяг зменшився з 23,54 млн дол. США до 2,08 млн дол. США.

  • Частини для апаратури — з 20,26 млн дол. США до 9,13 млн дол. США.

  • Маяки плавучі, пожежні судна та інші спеціальні плавзасоби — з 7,84 млн дол. США до 0,11 млн дол. США. 

Меблі

Експорт меблів за 10 місяців 2025 року склав 861,74 млн дол. США, що на 104,67 млн дол. США більше, ніж у попередньому періоді, а частка галузі у загальному експорті піднялася до 2,6%.

Зростання зафіксовано в:

  • Інші меблі та їх частини — обсяг експорту збільшився з 386,64 млн дол. США до 470,55 млн дол. США.

  • Меблі для сидіння — поставки зросли з 247,25 млн дол. США до 251,95 млн дол. США.

  • Основи матрацні та постільні вироби — експорт зріс з 43,56 млн дол. США до 53,86 млн дол. США. 

Одяг та взуття

За 10 місяців 2025 року експорт одягу та взуття склав 682,04 млн дол. США, що на 46,68 млн дол. США більше, ніж у попередньому періоді. Частка галузі у загальному обсязі експорту піднялася до 2,1%.

Зростання зафіксовано в:

  • Костюми, комплекти та жакети для жінок і дівчат — обсяг експорту збільшився з 59,11 млн дол. США до 68,38 млн дол. США.

  • Футболки, майки та інша натільна білизна — поставки зросли з 13,45 млн дол. США до 22,43 млн дол. США.

  • Інші готові вироби — експорт зріс з 31,81 млн дол. США до 39,08 млн дол. США.

Зниження зафіксовано в:

  • Інше взуття на підошві та з верхом з гуми або пластмаси — експорт скоротився з 17,98 млн дол. США до 15,66 млн дол. США. 

Географія експорту

Протягом 10 місяців 2025 року український експорт охоплював 201 країну, розширивши географію, порівняно з 198 країнами у попередньому періоді.

Серед нових напрямків торгівлі найбільші постачання були здійснені до Замбії, Кюрасао, Аруби, Папуа-Нової Гвінеї та Гренландії.

Водночас експорт значно скоротився за кількома напрямками, включаючи Малаві, Домініку, Тимор-Лешті, Есватіні, Сінт-Мартен, Тувалу та острів Норфолк.

За обсягом експорту топ-5 країн виглядають наступним чином:
1.    Польща — 4,17 млрд дол. США (12,56% частка країни серед всіх країн призначення українського експорту)
2.    Туреччина — 2,24 млрд дол. США (12,56%)
3.    Німеччина — 2,05 млрд дол. США (6,16%)
4.    Італія — 1,74 млрд дол. США (5,23%)
5.    Нідерланди — 1,58 млрд дол. США (4,75%)

Серед країн з найбільшим абсолютним зростанням експорту за 10 місяців 2025 року лідирують:
1.    Туреччина — 2,24 млрд дол. США (+0,49 млрд дол. США)
2.    Алжир — 0,51 млрд дол. США (+0,26 млрд дол. США)
3.    США — 0,91 млрд дол. США (+0,25 млрд дол. США)
4.    Молдова — 0,97 млрд дол. США (+0,19 млрд дол. США)
5.    Польща — 4,17 млрд дол. США (+0,18 млрд дол. США)

Джерело


 

Український агроекспорт від початку 2025/2026 МР: кукурудза, пшениця, ячмінь

Україна продовжує відігравати ключову роль у забезпеченні глобальної продовольчої безпеки, незважаючи на воєнний стан. Про це повідомляє Комітет з питань аграрної та земельної політики, посилаючись на дані Державної митної служби України.

Загальні обсяги експорту: середина листопада 2025 року

Від початку 2025–2026 маркетингового року (МР) Україна експортувала:

  • 10,429 млн тонн зернових та зернобобових культур;

  • із них 1,049 млн тонн — лише у поточному місяці.

Це свідчить про стабільну роботу експортних каналів та здатність України забезпечувати світові ринки навіть за складних умов.

Структура експорту зернових

Пшениця

  • Загалом від початку МР: 6,573 млн тонн

  • У листопаді: 340 тис. тонн

Ячмінь

  • Загалом: 1,134 млн тонн

  • У листопаді: 45 тис. тонн

Кукурудза

  • Загалом: 2,523 млн тонн

  • У листопаді: 664 тис. тонн

Жито

  • Експортовано: 0,2 тис. тонн

Експорт борошна

Станом на 12 листопада 2025 року загальний експорт українського борошна становив:

  • 23 тис. тонн, у тому числі:

- 22,3 тис. тонн пшеничного.
У листопаді українські експортери відвантажили 1,6 тис. тонн борошна.

Географія та чинники, що впливають на експорт

Основні ринки збуту

  • країни Європейського Союзу;

  • держави Азії;

  • регіон Північної Африки.

Саме ці ринки залишаються ключовими покупцями українського зерна та борошна.

Логістика та стратегічні маршрути

На стабільність експорту суттєво впливають:

  • безперебійна робота українського морського коридору;

  • механізми страхування кораблів, які знижують логістичні ризики й витрати;

  • координація роботи портів, залізничних і річкових шляхів. 

Виклики воєнного часу

Попри складні безпекові умови, експортні шляхи залишаються функціональними, а Україна продовжує забезпечувати сотні мільйонів людей життєво важливими продуктами.

Джерело


 

EIC STEP Scale Up: інвестиції для масштабування високих технологій

Європейська рада з інновацій (EIC) у межах Strategic Technologies for Europe Platform (STEP) оголошує конкурс EIC STEP Scale Up. Ініціатива має на меті надати інноваційним компаніям інвестиції для прискорення розвитку та комерціалізації проривних рішень у критично важливих технологіях ЄС.

Про програму

Інновації мають належати до пріоритетів STEP, зокрема:

1. Цифрові та deep tech технології

  • штучний інтелект

  • напівпровідникові технології

  • квантові технології

  • робототехніка та автономні системи

  • сенсорні технології

  • навігація, зв’язок, IoT та ін.

2. Чисті та ресурсоефективні технології

  • сонячна енергетика, вітроенергетика

  • гідрогенові технології

  • енергоощадні рішення

  • відновлювані джерела енергії

  • виробництво акумуляторів і систем зберігання енергії

  • циркулярні технології

  • технології декарбонізації

3. Біотехнології

  • критично важливі лікарські засоби та компоненти

  • ДНК/РНК-технології

  • клітинна інженерія

  • біоінформатика

  • нанобіотехнології

Проєкти повинні мати високий ринковий потенціал і сприяти зменшенню стратегічної залежності ЄС.

Розмір фінансування у межах програми — від 10 000 000 до 30 000 000 євро у форматі equity-only. Підтримка включає Business Acceleration Services та можливість отримання Sovereignty (STEP) Seal для подальшого залучення фінансування від інших європейських інструментів.

Для кого?

Подавати заявки можуть бути учасники, які відповідають таким критеріям:

  • Малі та середні підприємства та малі мідкапи (до 499 працівників), зареєстровані у країнах ЄС або асоційованих країнах.

  • Компанії, що розробляють рішення у сфері критичних технологій STEP.

  • Заявники, які вже мають передзобов’язання інвестицій від одного кваліфікованого інвестора на суму не менше ніж 20% від планованого раунду фінансування, за умови що цей інвестор володіє релевантною експертизою та проходить перевірку KYC від EIC Fund.

  • Заявки можуть подавати й інвестори від імені компанії за умови попередньої угоди з нею.

Організатори забезпечать компаніям збереження своєї ключової цінності та інтелектуальної власності у ЄС або асоційованих країнах.

Як взяти участь?

Для участі у конкурсі компанії мають подати заявку, яка включає детальний опис інноваційного проєкту, команду, бізнес-модель, оцінку ризиків та стратегічне планування, — за посиланням. Дедлайн — 25 листопада 2026 року.

Ознайомитися з деталями програми можна за посиланням.

Джерело


 

Оновлення української частини Україно-єгипетської ділової ради

6915d29f1385d275593746Торгово-промислова палата України запрошує представників українського бізнесу долучитися до оновлення української частини Україно-єгипетської ділової ради.

Захід відбудеться 20 листопада 2025 року о 12:00 у форматі онлайн-конференції на платформі Zoom.

Метою заходу є активізація двосторонньої економічної співпраці між Україною та Арабською Республікою Єгипет, а також формування ефективного складу української частини Ділової ради для просування інтересів українського бізнесу на єгипетському ринку.

Порядок денний:

  1. Переобрання посадових осіб української частини Українcько-єгипетської ділової ради.
  2. Обговорення підготовки та програми візиту ділової місії ТПП України до м. Каїр (Арабська Республіка Єгипет) 9–11 грудня 2025 року.
  3. Обговорення можливостей і викликів у двосторонній співпраці:
  • вивчення існуючих механізмів для посилення взаємодії між українськими та єгипетськими компаніями;
  • аналіз ключових проблем, з якими стикається бізнес обох країн;
  • визначення шляхів їх подолання та пропозицій щодо спільних ініціатив.

Ваша участь є важливою для формування сильної та представницької української частини Ділової ради, а також для внесення пропозицій щодо пріоритетних напрямів співпраці з єгипетськими партнерами.

Посилання на реєстрацію:https://forms.gle/mwc232JAof2oyLrY7
Підтвердження участі надійде на електронні адреси 19 листопада до 18:00. 

Джерело


 

Як змінився український експорт послуг за 9 місяців 2025 року

За перші 9 місяців 2025 року український експорт послуг зазнав помітного зниження загального обсягу, порівняно з аналогічним періодом попереднього року.

Найбільш суттєвий вплив на загальну негативну динаміку мали транспортні послуги, тоді як подорожі та телекомунікаційні, комп’ютерні та інформаційні послуги виступили основними драйверами зростання обсягів.

Загальна динаміка експорту послуг
За 9 місяців 2025 року загальний обсяг експорту послуг склав 11 609 млн дол. США. Це значно менше, порівняно з обсягом, зафіксованим за відповідний період 2024 року, який становив 12 840 млн дол. США. Таким чином, загальний експорт послуг скоротився на 1 231 млн дол. США (на 9,6%).

Збільшення частки

Телекомунікаційні, комп’ютерні та інформаційні послуги залишаються провідною категорією в експорті послуг України, демонструючи стабільне зростання. За 9 місяців 2024 році їхня частка становила 38,1% загального експорту (4 895 млн дол. США), а за 9 місяців 2025 року — уже 42,9%, що відповідає 4 977 млн дол. США.

Друге значне зростання частки продемонстрували послуги з подорожей. У 2024 році (за підсумками 9 місяців) їхня частка становила лише 5,9% (753 млн дол. США). Завдяки значному зростанню обсягів до 915 млн дол. США за 9 місяців 2025 році, їхня частка в загальному експорті зросла до 7,9%.

Розділи послуг, які зросли за 9 місяців 2025 року (порівняно з відповідним періодом 2024 року):

  • Телекомунікаційні, комп’ютерні та інформаційні послуги — 4,7%;

  • Подорожі — 2,0%;

  • Державні товари та послуги, не віднесені до інших категорій — 0,9%;

  • Інші ділові послуги — 0,2%;

  • Поштові послуги та послуги кур’єрського зв’язку та плата за користування інтелектуальною власністю, що не віднесена до інших категорій — по 0,1%.

Найбільша втрата частки

За 9 місяців 2024 року транспортні послуги становили значну частину експорту, досягаючи 24,8% від загального обсягу (3 190 млн дол. США). Проте у 2025 році (за підсумками 9 місяців), через суттєве падіння обсягу — до 1 882 млн дол. США, їхня частка різко зменшилася і склала лише 16,2%.

Розділи послуг, які скоротились за 9 місяців 2025 року (порівняно з відповідним періодом 2024 року):

  • Транспорт — (–8,6%);

  • Фінансові послуги — (–0,1%).

Помісячна динаміка експорту послуг

Помісячна динаміка експорту 2025 року була нестабільною, характеризуючись значними коливаннями. Липень 2025 року став місяцем найбільшого зростання експорту послуг: загальний обсяг сягнув 1 354 млн дол. США, що відображає приріст на 64 млн дол. США або 5%, порівняно з червневим показником. На противагу цьому, наступний місяць, серпень, ознаменувався найзначнішим спадом: загальний обсяг експорту впав до 1 283 млн дол. США. Це падіння становило 71 млн дол. США або 5,2% відносно липневого піку.

Огляд телекомунікаційних, комп’ютерних та інформаційних послуг
Ця категорія послуг підтвердили своє лідерство, ставши найбільшою категорією експорту за 9 місяців 2025 року з обсягом 4 977 млн дол. США.

Комп’ютерні послуги є домінуючою складовою телекомунікаційних, комп’ютерних та інформаційних послуг, виступаючи головним джерелом зростання всього розділу, склавши 97,7% за 9 місяців 2025 року. Обсяги експорту комп'ютерних послуг зросли з 4 778 млн дол. США за 9 місяців 2024 року до 4 862 млн дол. США у відповідному періоді 2025 року.

Поряд із цим, інформаційні послуги продемонстрували значний приріст, хоча й мають невеликі обсяги. Їхній експорт зріс з 34 млн дол. США за 9 місяців 2024 року до 51 млн дол. США за 9 місяців 2025 року. Частка інформаційних послуг у загальному обсязі телекомунікаційних, комп’ютерних та інформаційних послуг склала 1,0% за підсумками 9 місяців 2025 року.

На противагу підрозділам, які зростають, телекомунікаційні послуги були єдиною складовою, що зафіксувала спад. Обсяги експорту скоротилися з 83 млн дол. США за 9 місяців 2024 року до 64 млн дол. США у відповідному періоді 2025 року. Через це падіння, їхня частка у загальному обсязі розділу телекомунікаційних, комп’ютерних та інформаційних послуг у 2025 (за підсумками 9 місяців) зменшилася до 1,3%.

Географія експорту комп’ютерних послуг

ТОП-5 країн за обсягами експорту комп’ютерних послуг за 9 місяців 2025 року
1.    США — $1 721 млн (–4,8% до 2024 року);
2.    Мальта — $429 млн (+18,1%);
3.    Велика Британія — $421 млн (–1,6%);
4.    Кіпр — $350 млн (+26,7%);
5.    Ізраїль — $199 млн (–8,8%).

ТОП-5 країн з найбільшим абсолютним приростом експорту комп’ютерних послуг за 9 місяців 2025 року 
1.    Фінляндія — +53,8% ($19 млн);
2.    Латвія — +48,8% ($11 млн);
3.    Гонконг — +36,5% ($40 млн);
4.    Естонія — +29,8% ($155 млн);
5.    Кіпр — +26,7% ($350 млн).

Джерело


 

1 2 3 4 5 6 7 ...199 200 >