Термін застосування автономних торговельних преференцій продовжено до 2016 року
Дата: 09.12.2014

      000000image_38421 березня 2014 року під час саміту ЄС було підписано політичні положення Угоди про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським Співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони (Преамбула. Стаття 1. Розділи І, II та VII), а 27 червня 2014 року відбулося підписання її економічної частини.

      16 вересня 2014 року Верховною Радою України та Європейським Парламентом одночасно було ратифіковано Угоду про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським Співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони (далі - Угода про асоціацію).

     Водночас Рішенням Ради ЄС від 29.09.2014 № 2014/691/ЄС було внесено зміни до графіку тимчасового застосування торговельної частини Угоди про асоціацію. Згадані положення почнуть тимчасово застосовуватися з 1 січня 2016 року.

       Ураховуючи відтермінування тимчасового застосування торговельної частини Угоди про асоціацію, Європейським Союзом було прийнято рішення про продовження дії автономного преференційного торговельного режиму для України (далі - АПТР). Метою зазначених заходів є одностороннє зменшення або скасування митних тарифів СС на товари, що походять з України.

        Застосування автономних торговельних преференцій продовжено до 31 грудня 2015 року.

      Встановлення АПТР регламентується Регламентом ЄП та Ради ЄС № 374/2014 від 16.04.2014 (додаток 1) щодо скорочення або скасування митних тарифів на товари, що походять з України, а також Регламентом ЄП та Ради ЄС № 1150/2014 від 29.10.2014 (додаток 2), яким вносяться зміни до Регламенту ЄП та Ради ЄС №374/2014.

    Рівень одностороннього преференційного режиму ЄС (ставки мит та обсяги тарифних квот), відповідає рівню тарифної лібералізації, передбаченому відповідними положеннями Угоди про асоціацію.

        Ставки увізного мита ЄС

      Починаючи з моменту введення АПТР ставки увізного мита ЄС встановлюються на рівні, який має діяти в перший рік після запровадження вільної торгівлі між Україною та ЄС (додаток 3).

      Детальну інформацію щодо ставок увізного мита ЄС на продукцію походженням з України під час дії АПТР можна отримати скориставшись інтернет ресурсом ExportHelpdesk (exporthelp.europa.eu) розділом Myexport.

 Тарифні квоти

    Запровадження тарифних квот означає, що окремі українські товари будуть постачатись до ЄС у певних обсягах без справляння увізних мит. При цьому мова йде не про обмеження обсягів імпорту, а лише про те, що імпорт зазначених товарів понад визначений обсяг підпадатиме під загальний режим імпорту, тобто оподатковуватиметься за тими ж умовами, які діють для України сьогодні.

       Правила адміністрування тарифних квот регламентуються положеннями статті 3 "Доступ в рамках тарифних квот" Регламенту ЄС №374/2014.

     Адміністрування тарифних квот ЄС здійснюватиметься відповідно до статей 308а, 308b і 308с Регламенту (ЄЕС) № 2454/93 (додаток 4), що встановлює правила для реалізації Митного кодексу Співтовариства, та статті 184 Регламенту (ЄС) № 1308/2013 (додаток 5).

    Крім того, до кінця 2014 року українські експортери мають можливість використати квоти, які були не в повному обсязі використанні протягом дії автономного преференційного торговельного режиму ЄС для українських товарів (23.04.2014-31.10.2014).

    В той же час з 01.01.2015 по 31.12.2015 тарифні квоти на окремі українські товари будуть відповідати рівню тарифної лібералізації, передбаченому в перший рік дії Угоди про асоціацію.

Принцип адміністрування тарифних квот

      "перший прийшов - перший обслуговується "

    Адміністрування тарифних квот, визначених у додатку І Регламенту ЄС (додаток 6), здійснюватиметься Генеральним директоратом з питань оподаткування Європейської Комісії на основі принципу "перший прийшов перший обслуговується" незалежно від місця ввезення товарів до ЄС.

    Правові положення, що визначають порядок управління цими тарифними квотами, містяться у статтях 308а, 308b і 308с Регламенту №2454/93.

   Інформація про поточні залишки тарифних квот, які управляються на основі принципу "перший прийшов - перший обслуговується", доступна в режимі он-лайн на відповідному порталі Служби підтримки експорту

(http://ec.europa.eu/taxation_customs/dds2/taric/quota_consultation.jsp?Lang=en)

       База даних для тарифних квот на веб-сайті EUROPAвідображає баланс по кожній тарифній квоті, які застосовують у даному році, а також минулого року. Сайт також містить деякі інші важливі відомості, зокрема, дату вичерпання конкретної тарифної квоти. Ця інформація постійно змінюється в результаті щоденних операцій. Інформація про веб-сайт EUROPAкоригується ввечері кожного робочого дня і, отже, є актуальною на цей момент. Вона залишається на веб-сайті незмінною до вечора наступного робочого дня.

Cистема імпортних ліцензій

      Тарифні квоти, визначені у додатку II Регламенту ЄС (додаток 7), віднесено до  компетенції  Генерального  директорату  ЄК   відповідального  за сільське господарство і розвиток сільських районів і їх адміністрування, здійснюватимуться через систему імпортних ліцензій. Різні регламенти ЄС містяться конкретні положення щодо управління тарифними квотами (в цьому випадку будуть використовуватись положення статті 184 Регламенту (ЄС) № 1308/2013).

      У 2015 році при імпорті до СС м'ясної (яловичина, свинина, свійська птиця) та яєчної продукції ліцензування в рамках відповідних річних квот буде розподілено рівними долями щоквартально, по 25% від загального обсягу квоти. Ліцензування імпорту зернових, як і раніше, відбуватиметься на щотижневих засадах, а молочної продукції шляхом розподілення квоти на два шестимісячні періоди.

Правила походження товарів

     Підставою для застосування до товарів торговельних преференцій має стати сертифікат походження EUR.1. При цьому, діятимуть правила походження товарів відповідно до Регламенту ЄК № 2454/93 (додаток 8), яким введено в дію імплементаційні положення Митного кодексу ЄС (Регламент Ради № 2913/92). З моменту початку тимчасового застосування торговельних положень Угоди про асоціацію будуть введені в дію правила походження товарів, які передбачені Угодою.

     Протягом дії преференційного режиму сертифікати походження EUR.1 будуть видаватися ТПП України та її регіональними підрозділами.

    На період дії АПТР ЄС залишає також можливість використання режиму GSP, який діє сьогодні для України та для використання якого необхідно отримати сертифікат "Форми А". Відповідні сертифікати наразі видає ТПП України. Таким чином, за українськими експортерами залишається право вирішувати в рамках якого режиму здійснювати експорт до ЄС: АГГГР або GSP (Генералізована система преференцій).