10 перемог від вільної торгівлі з ЄС
Дата: 07.09.2017

53315f6e7e033_image11 вересня Угода про асоціацію з Європейським Союзом нарешті вступила в силу у повному обсязі.

Цій події присвячую добірку 10 цікавих перемог українського експорту на вітчизняному ринку. Як за час дії зони вільної торгівлі з ЄС, так і підкріплені свіжими показниками та цифрами.

1 Експорт товарів і послуг до ЄС постійно зростає.

За результатами 6 місяців 2017 року Європейський Союз є основних торговельним партнером України з питомою вагою торгівлі товарами та послугами 39,9%. Важливо, що обсяги експорту до ЄС склали $9,4 млрд та збільшилися на 22,8%, або на $1,7 млрд.

Так, Україна в цьому році експортувала товарів на $8,2 млрд, що на 26,1% більше, у порівнянні із минулим роком. Обсяги ж експорту послуг склали $1,5 млрд, збільшившись на 6,4%. Наприклад, цікавим є зростання експорту електронагрівачів з України до ЄС в два рази – на суму $3 млн.

2 Україна серед лідерів постачання продовольства до ЄС.

Сьогодні ми входимо до ТОП-10 найбільших постачальників агропродукції до ЄС. Україна посідає 8-ме місце в цьому рейтингу. При цьому, по багатьох позиціях ми посіли перше місце: по пшениці – 32% від загального імпорту ЄС, кукурудзі – 62%, ячменю – 74%, вівсу – 68%.

У грошовому вимірі наш експорт кукурудзи зріс на $554 млн, тобто на 35%, олії соняшникової – на $498 млн (на 26,9%), соєві боби – на $98 млн (зростання в 3 рази), маргарин – на $18 млн (у 13 разів!), м'ясо птиці – на $28 млн (майже вдвічі).

3 Українські виробники молочної продукції підкорили ринок ЄС.

Не зважаючи на те, що ринок молочної продукції ЄС став доступним для українських підприємств лише з середини 2016 року, українська молочка завоювала популярність у європейських споживачів. Вже 18 наших підприємств можуть вільно продавати свої продукти у країнах ЄС.

Україна стала другим по значущості імпортером вершкового масла на цей ринок. За результатами першого півріччя цього року імпорт українського вершкового масла складає 24,7% від імпорту продукції Європейським Союзом. Експортовано цього продукту на $5,3 млн, що в два рази більше ніж минулого року. Наша держава поступається в цьому показнику лише Новій Зеландії, яка є багаторічним лідером з поставок вершкового масла на ринки світу.

4 Споживчі промислові товари користуються все більшим попитом.

Завдяки зоні вільної торгівлі з ЄС експорт українських керамічних виробів на європейський ринок цього року виріс на 52,3%, всього експортовано – на $20 млн. Поряд із цим, досить популярними стали українські меблі, експорт яких зріс на 45,6%, головні убори – 31,2%, вироби зі скла – 20,1%.

Експорт одягу для чоловіків українських виробників виріс на 12%, і склав $73 млн. ЄС є основним ринком для цієї категорії товарів.

5 Експорт послуг до Європейського Союзу теж виріс.

Показник зростання експорту послуг – 6,4%. Хоч це і невелика цифра, але вона теж свідчить про певний прогрес. Зокрема, послуги, пов’язані з подорожами зросли на 18,4%, послуги з будівництва – на 17,9%, з переробки матеріальних ресурсів – на 16,5%, ділові послуги – на 16,0%. Крім того, послуги приватним особам, культурні та рекреаційні послуги зросли у цьому році на 22,4%.

6 Зростають інвестиції в виробництво на території України для експорту на ринок ЄС.

Лише на днях на Львівщині, завдяки інвестиціям французької компанії, відкрили нові потужності заводу Електроконтакт Україна з виробництва кабельної продукції, яка потім поставляється на ринок ЄС для відомого автомобільного гіганту. З самого початку дії зони вільної торгівлі показники експорту ізольованих проводів та кабелів почали суттєво рости. У 2016 році зростання було на 7,5%, а вже у першому півріччі 2017 року – на 16,3%.

Експорт до ЄС механічного та eлектро-обладнання та пристроїв для записування або відтворення зображення і звуку зріс за 6 місяців цього року на 20,6%.

7 Україна завершує шлях приєднання до Регіональної конвенції про пан-євро-середземноморські преференційні правила походження.

Ми розглядаємо цей крок як інструмент поліпшення преференційної торгівлі не лише з країнами ЄС, але й з державами Європейської асоціації вільної торгівлі – Ісландія, Ліхтенштейн, Норвегія та Швейцарія, – Північної Африки, Близького Сходу і Балкан.

8 Україна отримала додаткові торговельні преференції від ЄС.

Очікуємо, що дуже скоро почнуть діяти додаткові торговельні преференції для України. Нагадаю, що рішення в ЄС з цього приводу вже прийнято, воно вступить в силу восени 2017-го і буде діяти 3 роки. Преференції поза межами режиму вільної торгівлі – це додаткові можливості безмитного доступу для певних видів продукції – як агрохарчової, так і промислової.

Товари, на які запроваджуються преференції, експортуватимуться до ЄС за різних умов. Наприклад, для низки промислових товарів, таких як взуття, мідні та алюмінієві вироби, рідкокристалічні екрани тощо, знижується ставка увізного мита з моменту набуття регламентом чинності.

9 Ми працюємо над усуненням обмежувальних заходів.

Це важливий напрямок роботи, який потребує професійних та наполегливих зусиль як з боку держави, так і з боку виробників. Нагадаю, що у 2012 році проти українських товарів на ринку ЄС діяло 5 антидемпінгових заходів. Зараз залишився один. Ми працюємо над тим, аби не давати можливості іншим країнам запроваджувати обмежувальні заходи до української продукції.

10 Системне просуванням українського експорту на ринок ЄС.

Важливими інструментами у просуванні є запровадження промислового діалогу Україна-ЄС та проведення торговельних місій. Це інструмент взаємодії, який буде допомагати нарощувати співпрацю в окремих секторах промисловості. Робота в рамках діалогу сприятиме залученню української промисловості до глобальних, європейських та регіональних ланцюгів створення доданої вартості. Крім того, мова йде про прямі контакти між бізнес-асоціаціями України та ЄС, які полегшать шлях до торговельної взаємодії.

За останні два роки Мінекономрозвитку спільно з Офісом з просування експорту та за підтримки Міністерства закордонних справ провели 11 торгових місій, з них чотири до країн-членів ЄС. Це були Литва, Франція, Швеція та Німеччина. На жовтень цього року запланована торгова місія до Нідерландів, вона організовується для українських виробників одягу.

Такі контакти дають конкретний результат. Наприклад, після проведення торгової місії до Швеції ІКЕА значно розширила список своїх українських постачальників дерев'яних меблів та комплектуючих з України. І це безперечно успіх!

Джерело