Чому вітчизняний бізнес не дуже активно використовує квоти на експорт в ЄС
Дата: 04.08.2015

000000image_384.[1]Український бізнес в цілому позитивно оцінює торгові преференції з боку ЄС, але не поспішає ними користуватися. Які труднощі виникають у вітчизняних бізнесменів у торгівлі з Європою?  

За перше півріччя 2015 українські компанії використовували механізм безмитних квот (автономні торговельні преференції, АТП) при експорті продукції в ЄС лише у 16 категоріях з 37 можливих. Виробники повністю вибрали квоти лише по 4 категоріям. Це, традиційно, продукція АПК і харчопрому. Найбільше в ЄС в рамках квот було експортовано зерна, м'яса птиці, фруктових соків і томатів (приготовлених або консервованих).  

Якщо порівнювати обсяги експорту до ЄС за перше півріччя 2014 і 2015 року, то він знизився на 25,5% по всіх групах, йдеться в дослідженні, проведеному Інститутом економічних досліджень та політичних консультацій.

"Європейські торгові преференції хоч і мали позитивний вплив на експортерів, але їх дія була недостатньою, щоб компенсувати цілий ряд негативних факторів, які вплинули на експорт в 2014-2015 роках - окупація територій, подорожчання імпортної сировини та комплектуючих", - говорить керівник Інституту економічних досліджень і політичних консультацій Ігор Бураковський.   

Позитивні зміни все ж є. У 2014 році кількість українських компаній, які вийшли на європейський ринок збільшилася на чверть - з 6,1 тис. до 9,1 тис. Зростання відбулося за рахунок компаній малого та середнього бізнесу. Невеликі виробники не змогли забезпечити достатній обсяг експорту, щоб перекрити негативні наслідки падіння поставок на російський ринок.   

"42% підприємств, що експортували в ЄС в 2014 році, продовжили ввозити продукцію і в 2014 році, проте більшість з них, а саме 55% зменшили обсяги поставок до країн Євросоюзу", - йдеться в дослідженні Інституту економічних досліджень і політичних консультацій.

Лідирують по використанню квот великі компанії. "Найчастіше квотами користуються великі компанії, які мають можливість забезпечувати регулярні і великі поставки. Малі та середні представники бізнесу рідше користуються преференціями. Вони вважають за краще здійснювати разові поставки в невеликих обсягах", - пояснює науковий співробітник вищезгаданого інституту Оксана Кузяків.  

Згідно з опитуванням, малі підприємства не використовують механізм квот, оскільки просто не знають про них. Про це заявили більше 27% опитаних представників малого та середнього бізнесу. Невеликі компанії також відчувають складнощі з пошуком європейських партнерів.  

Не просто налагодити торгівлю з ЄС і великим компаніям. Основні складності пов'язані з отриманням сертифікатів походження товару (форма EUR. 1). Тільки у 7% опитаних великих експортерів є необхідні сертифікати походження. Також великі компанії нарікають, що їм дали мало часу на підготовку до виходу на настільки конкурентний і вимогливий ринок.

Джерело